Læringsmål 1
1
Jeg forklarer og omskriver gentagen addition til multiplikation – fx at 2 + 2 + 2 er det samme som 3 gange 2.
2
Jeg forklarer og omskriver multiplikation til gentagen addition – fx 3・2 til 2 + 2 + 2 og omvendt.
3
Jeg omskriver sikkert mellem gentagen addition og multiplikation afhængig af situationen og skelner mellem faktorernes betydning – fx forskellen på:
3・2 = 2 + 2 + 2
og
2・3 = 3 + 3
Læringsmål 2
1
Jeg løser et multiplikationsstykke ud fra hverdagssammenhænge med tællemateriale.
2
Jeg opstiller og formulerer multiplikationsstykker ud fra hverdagssammenhænge.
3
Jeg viser, forklarer og opstiller multiplikationsstykker fra hverdagssammenhænge ud fra givent facit.
Læringsmål 3
1
Jeg løser en del multiplikationsstykker ved at anvende tællemateriale.
2
Jeg løser de fleste multiplikationsstykker med støtte af hjælpemidler – fx tallinje eller tabelremser.
3
Jeg løser sikkert de fleste multiplikationsstykker med tallene fra 0-6 uden støtte af hjælpemidler.
Læringsmål 4
1
Jeg anvender reglen om faktorernes orden.
2
Jeg anvender og formulerer reglen om faktorernes orden –
fx “3 gange 4 giver det samme resultat som 4 gange 3”.
3
Jeg argumenterer for, at faktorernes orden er ligegyldig via eksempler – fx “Jeg får lige mange flødeboller, om jeg tæller 2 rækker med 3 eller 3 rækker med 2”.
Læringsmål 5
1
Jeg finder genstande på illustrationer, der svarer til givne multiplikationsstykker, og benytter illustrationen til at tælle mig frem til facit.
2
Jeg opstiller multiplikationsstykker ud fra illustrationer og regnehistorier og benytter illustration eller tælleremser til at finde facit.
3
Jeg formulerer multiplikationsstykker ud fra illustrationer, regnehistorier eller hverdagen og anvender med sikkerhed metoder til løsningen.